Regelgeving vanuit POBOS BV

 

  • POBOS BV volgt strikt de regelgeving vanuit Zorg Prestatie Model (ZPM) / Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) / Zorgverzekeraars Nederland: Consulten zijn alle directe -gereserveerde (afgesproken)- contacten die uw zorgvraag betreffen: contacten in de praktijk,  telefonische contacten, mailcontacten en andere digitale contacten. Al deze consulten moeten per activiteit met  datum, begintijd, eindtijd en prestatiecode geregistreerd en  gedeclareerd worden.  Indien in 1 week meerdere mailconsulten zijn (digitale tijd) wordt deze opgeteld tot een max van 120 minuten en dan bij de consulten geteld in de afgesproken week.
  • U dient er rekening mee te houden dat een zorgtraject altijd start met diagnostiekconsulten, minimaal 3-4 van 120 minuten. Deze worden altijd voor 50% verdeeld over digitaal contact (vragenlijsten en mails daarmee verband houdend) en 50% persoonlijk contact in de praktijk. U dient altijd een kopie voor u zelf te maken van deze mails.
  • Consulten in de praktijk vinden uitsluitend plaats op afspraak en worden altijd vooraf en/of tijdens een consult vastgesteld. Indien u verhinderd bent dient u zich 2 dagen van te voren per mail met reden af te melden anders geldt no-show-tarief (kosten zijn voor eigen rekening en kunt u niet declareren bij uw zorgverzekeraar).  U krijgt de dag voordat u een consult in de praktijk heeft een memo-mail (als service)  waarin u gevraagd wordt om uw aanwezigheid  per retourmail te bevestigen. 
  • Telefonisch consulten worden per email afgesproken. Als er een afspraak gemaakt is dient u ook op de afgesproken datum en het afgesproken  tijdstip te bellen. Als u niet kunt bellen of wilt bellen dient u dit 1 dag vooraf per email aan te geven zo ook de reden waarom niet.
  • Emailconsulten kunt u naar behoefte doen maar wel te beperken tot 1 duidelijke en volledige mail. Als u mailt inzake uw zorgvraag en antwoord geeft op een mail die aan u verzonden is dient u uw mail te sturen gekoppeld aan de bestaande mail en niet in een nieuwe mail anders wordt het onoverzichtelijk.
  • Er wordt niet via app gecommuniceerd.
  • Indien u te laat bent wordt de te laat tijd niet aan het consult geplakt.
  • Een consult is een persoonlijk gesprek tussen psycholoog en client en moet ongestoord kunnen verlopen. U dient uw telefoon tijdens het consult uit te schakelen. Gesprekken worden wederzijds niet opgenomen.
  • U krijgt 
  • Indien u iemand wil meenemen dient u dit vooraf te vragen en aan te geven waarom.Indien dat akkoord is dient u er rekening mee te houden dat dit dan een groepsconsult is met een ander tarief.
  • Als u een afspraak afzegt en u heeft niet doorgepland heeft  dat als gevolg  dat u 6-7 weken moet wachten alvorens u een nieuwe afspraak kunt reserveren.
  • Consultplanning en andere communicatie wordt struktureel gecommuniceerd via email (niet via whatsapp). Indien u bij herhaling niet reageert of onvolledig  reageert op mails kan niet constructief samengewerkt worden en wordt uw behandeling gestopt (zie "uw eigen verantwoordelijkheid"). U komt dan ook niet meer in aanmerking voor een vervolgbehandeling.

Regelgeving Zorg Prestatie Model (ZPM) / Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) / Zorgverzekeraars Nederland

  • Consulten zijn alle directe contacten die uw zorgvraag betreffen:contacten in de praktijk,  telefonische contacten, mailcontacten en andere digitale contacten. Al deze consulten moeten per activiteit met  datum, begintijd, eindtijd en prestatiecode geregistreerd en  gedeclareerd worden. De zorgverzekeraar controleert gedeclareerde consulten.
  • De gereserveerde tijd dient te worden  gedeclareerd.
  • De Geestelijke Gezondheidzorg (GGZ) valt onder de wettelijk verplichte basisverzekering en het eigen risico is van toepassing.
  • De gecontracteerde psycholoog is verplicht  de tarieven van de zorgverzekeraar (die circa 82%-86%  van de NZa-tarieven bedragen) rechtstreeks via VECOZO te declareren bij de zorgverzekeraar conform de contractvoorwaarden. De verzekerde krijgt deze vergoed conform de polisvoorwaarden. Doorgaans is dat 100%.
  • De niet-gecontracteerd psycholoog kan bij een aantal verzekeraars via VECOZO declareren. In dat geval mag de psycholoog  de NZa-tarieven declareren (wat POBOS BV ook doet)  maar de zorgverzekeraar vergoedt dan maar een bepaald deel van de eigen tarieven en krijgt de verzekerde van de psycholoog een aanvullende factuur met vermelding eigen bijdrage. Deze kan per consult oplopen – afhankelijk van de polisvoorwaarden – tot 50%.

Dringend advies vanuit POBOS BV:

  • Indien u een dossier heeft bij een ARBO-dienst, het UWV, de gemeentelijke sociale dienst of een ander dossier waarin u behandeling GGZ moet kunnen aantonen is het dringend geadviseerd uw consulten goed bij te houden in een agenda. Als u de data zorgvuldig noteert in uw agenda heeft u  overzicht bij elke vorm van controle en dat voorkomt altijd onnodige problemen/ongenoegens.  Een gewone jaaragenda jheeft de voorkeur.  Wees erop alert dat als u data maar ook emails inzake uw zorgvraag en dossier in uw smartphone opslaat dat u speelt met uw privacy (verlies, defect en niet te vergeten slordigheid).