1. Informatie aan artsen.

POBOS BV verstrekt diagnose- behandelinformatie uitsluitend schriftelijk (1) , alleen aan BIG-geregistreerde verzekeringsartsen  van UWV, GGD , BIG-geregistreerde bedrijfsartsen van arbodiensten  (2)  en - in het geval van jeugdzorg - gecertificeerde  en diagnostisch bevoegde jeugdconsulenten van gemeenten  (3)  en uitsluitend op schriftelijke aanvraag met een ondertekende machtiging van de betreffende client.  Er wordt  (behoudens deelname aan een hoorzitting) geen telefonische informatie verstrekt,  er wordt niet bijgeschoven bij een gesprek met  bv. een bedrijfsarts en er worden ook geen bewijsverklaringen gemaakt gebaseerd op  zaken die een client vertellen (zie ook 2 en zie ook downloads). Hoe werkt dat in de praktijk? De client ondertekent een machtigingsformulier  bv bij het UWV of bij de gemeente. De instantie die opvraagt stuurt namens de client  het  ondertekende machtigingsformulier vervolgens naar POBOS BV met een verzoekbrief  met vermelding van aanvraaggegevens , declaratie-adres en naam , functie, BIG-nummer en email-adres van de aanvrager. POBOS BV stuurt de informatie naar de aanvrager en archiveert de correspondentie. 

Specifiek inzake UWV:

*Indien u beoordeeld wordt door het UWV in verband met de aanvraag van een uitkering (WW, WIA, WGA, IVA, WAJONG)  en u verzoekt mij om in dat verband  schriftelijke informatie te geven dan dient u bij het UWV het formulier "Machtiging uitwisselen medische gegevens" aan te vragen, te ondertekenen en aan het UWV te retourneren.  Het UWV benadert mij dan met een formele brief waarin om informatie over uw diagnose, behandeling en prognose gevraagd wordt door een verzekeringsarts.

*Indien u een bezwaar indient tegen een beslissing van het UWV  waarbij uw psychische klachten  ook een belangrijke rol spelen en u  verzoekt mij in het kader van uw bezwaar  informatie te geven aan de commissie van het UWV dan kan dat op aanvraag.  Tijdens de hoorzitting wordt op een vooraf afgesproken datum en tijdstip  een telefonische verbinding gemaakt door het UWV . Met een machtiging van u kan ik  aan de bezwaarcommissie (jurist, verzekeringsarts bezwaar en beroep)  inhoudelijke informatie verstrekken over uw zorgvraag.  Daarvoor  dient u het UWV te benaderen en  te verzoeken mij dat via een formele brief te bevestigen met een uw kopie van uw machtiging, ook weer het formulier  "Machtiging uitwisselen medische gegevens".  

*U kunt mij niet machtigen namens u bezwaar aan te tekenen tegen een beslissing van het UWV. Dat moet u zelf doen.

Kosten informatieverstrekking:

De kosten voor de aanvrager van de informatie voor het digitaal versturen van een brief met informatie of psychodiagnostisch rapport (uitsluitend met schriftelijke machtiging van client op briefpapier van de aanvragende instantie en/of per mail met naam, functievermelding , registraties  en emailadres van de aanvrager )  bedragen voor 2025  voor een brief met antwoorden op de gestelde vragen (gemiddeld 4-5) € 109,19 (NZa-tarief 2025 prestatiecode OV0018) . Indien de arts een actuele update (bv een nieuwe screening met zeer recente ingevulde vragenlijsten) of een geheel nieuw psychodiagnostisch rapport aanvraagt wenst te ontvangen kan dit in onderling overleg tegen een coulance-prijs aangeboden worden (met een redelijke korting op het gemiddelde uurtarief van € 175,--).  De kosten voor een psychodiagnostisch verslag worden berekend tegen uurtarief en worden altijd vooraf in overleg met de aanvrager gecommuniceerd. Informatie wordt uitsluitend via email verstuurd naar een (persoonlijk) emailwerkadres zodat dit gearchiveerd kan worden. Daarom dient de patient die de machtiging ondertekent bij de arts altijd de naam van de arts op te vragen met de daarbij behorende naam van het digitale contactadres  (emailadres). Het opsturen van privacy informatie per post is vanwege het vertrouwelijke karakter onwenselijk . Als dit onvermijdelijk is gebeurt dit  aangetekend en de kosten hiervan worden doorberekend ten laste van de aanvrager.

Uw huisarts:

Voor het doorgeven van informatie aan uw huisarts dient u een schriftelijke machtiging te overleggen met vermelding van uw voor- en achternaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, BSN en emailadres. Vermelden van het emailadres van de huisartsenpraktijk is daarbij verplicht. Indien de huisarts geen emailadres beschikbaar stelt (wat steeds vaker het geval is) wordt ook met machtiging geen informatie verzonden. Dan moet client dit zelf doen.

2. Informatie geven aan juristen.

POBOS BV verstrekt geen informatie aan juristen . Voor een primair juridisch doeleind wordt dus geen rapport gemaakt. Op het moment dat een client een jurist inschakelt in een procedure verleent POBOS BV geen medewerking aan het verstrekken van gegevens aan derden en dient client zelf zorg te dragen voor het doorgeven van ontvangen stukken. Daarbij is client zelf verantwoordelijk voor het bewaren van ontvangen stukken en/of het gemaakt hebben van een kopie van  bv. ingeleverde vragenlijsten, intakeformulier, ontvangen verslagen en andere dossierstukken (zie ook dossier) . Ook met een machtiging van client verstrekt POBOS BV geen informatie aan juristen. Op het moment dat een client een jurist inschakelt krijgt de relatie zorgverlener-patient een ander accent en kiest POBOS BV er voor bewust terughoudendheid in acht te nemen. Een behandelend psycholoog maakt een psychodiagnostisch verslag puur over de geestelijke klachten en de diagnose  en doet dit als onafhankelijke deskundige. De psycholoog  doet niet aan waarheidsvinding en heeft geen enkele behoefte aan noch belang in het doen van uitspraken  over de feitelijke toedracht van bepaalde gebeurtenissen met betrekking tot de client. Zo’n oordeel verdraagt zich niet met de rolintegriteit en het beroepsgeheim van de psycholoog. Hij zal dus ook geen verklaringen opstellen en/of als getuige optreden in een zitting. De ervaring heeft geleerd dat inschakeling van juristen welhaast altijd leidt tot onwenselijke verschuivingen in de behandelrelatie en hiermee samenhangende perikelen.

Uitzondering: de enige uitzondering die gemaakt kan worden is uitsluitend ter beoordeling van  POBOS BV (Jos Haartmans zelf)  en met een schriftelijke machtiging van de client zelf  (dus niet met een machtiging van de gemachtigde) kan telefonische deelname zijn aan een hoorzitting (van bv het UWV) tegen een vergoeding van het tarief NZa-informatieverstrekking 2025 voor maximaal 30 minuten en vanaf 31 tot en met 60 minuten: 2 x NZa-tarief informatieverstrekking. Dit tarief bedraagt voor 2025: 109, 19 (exclusief meerwerk voor bv. extra rapportagekosten, behoudens zorgverslag dat inbegrepen is in de declarabele diagnostiekconsultkosten).

3. Informatie geven aan derden  vanaf 18 jaar.

Er wordt geen informatie gegeven aan derden, ook niet aan ouders, schoonouders, pleegouders en anderen . Het komt voor dat deze mensen contact opnemen om iets te bespreken. Dat  mag niet conform het beroepsgeheim. Bovendien doet een psycholoog niet aan waarheidsvinding. Hij is er niet bij en dus ook niet betrokken bij dingen die gebeurd zijn binnen het dagelijkse ervaringsveld van betrokkenen. Dus betrokkenen moeten inzien dat het zinloos is om de psycholoog over  allerlei zaken  te benaderen. De psycholoog heeft een cliëntrelatie met de persoon die behandeld wordt. De cliënt die in behandeling is voor zijn psychische zorgvraag dient te weten dat alles wat hij/zij doet waarmee hij in conflict raakt met zijn omgeving en zijn betrokkenen hijzelf daarvoor verantwoordelijk is  en dat de psycholoog daar nooit op aangesproken kan worden, laat staan verantwoordelijk voor gesteld voor worden.   Betrokkenen hebben vaak een eigen belevingswereld van regels en maken zelfs eigen regels. De psycholoog zal derhalve nooit informatie geven , een discusssie aangaan of anderszins in situaties waarin hij (ongevraagd) benaderd wordt door betrokkenen. Ook worden betrokkenen erop geattendeerd dat ongevraagde bemoeienis bij een behandeling onwenselijk is . Die discussie dient gevoerd te worden in eigen huiselijke en/of familiekring en niet in de praktijk! 

4. Informatie geven aan client zelf.

Elke cliënt ontvangt een verslag met diagnose en aanduiding van soort behandeling of een uitgebreid psychodiagnostisch rapport .De client is vrij om een kopie van het zorgverslag en/of psychodiagnostisch verslag aan derden te verstrekken .

Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het goed bewaren van een rapport en alle andere inhoudelijke verslagen (zie uw eigen verantwoordelijkheid) en bepaalt zelf - als opdrachtgever - aan wie hij/zij dat document laat inzien/geeft. De psycholoog verwacht wel dat cliënt meldt aan wie dat document gegeven wordt en met welk doel. De psycholoog is zich er van bewust dat zo'n document gelezen en geinterpreteerd wordt door personen die niet in het bezit zijn van een psychodiagnostische bevoegdheid. Zie ook "Verslag & Rapport" en "Dossier". 

Client dient te weten dat een psychodiagnostisch rapport een juridische geldigheidsduur heeft  van maximaal 2 jaar na onderzoeksdatum en dat diagnosen een beperkte geldigheid hebben. 

5. Informatie geven aan een andere GGZ-instelling.

Ondanks  punctuele en transparante communicatie per mail van mijn zijde zijn vastgestelde slordigheden en non-communicatie van zowel  huisartspraktijken, clienten zelf en  andere praktijken/GGZ-instellingen aanleiding om per 1 janauri 2024 geen informatie meer te versturen naar andere praktijken en GGZ-instellingen.

Elke client krijgt een beknopt kostenloos zorgverslag (samenvattend A4 met naam verwijzer, DSM V classificatie, startdatum, einddatum, naam therapie) . Client is zelf verantwoordelijk dit verslag goed te archiveren (zie eigen verantwoordelijkheid) en dient dit dus op zo'n moment zelf te overhandigen aan de nieuwe zorgverlener. Dus ook als een GGZ instelling/praktijk een machtiging stuurt wordt deze informatie niet gegeven.

Waarom Een Behandelend Psycholoog Geen Verklaring Afgeeft Pdf
PDF – 201,0 KB 417 downloads
Uitwisselenmedischegegevens Pdf
PDF – 478,7 KB 168 downloads