1. Wat voor een soort praktijk is POBOS BV?
POBOS BV is een solopraktijk (eenmanspraktijk) voor geestelijke gezondheids zorg (GGZ) ; alle werkzaamheden worden door Jos Haartmans verricht. Er zijn geen andere personen werkzaam, zo ook zijn er geen opleidings- en/of stagemogelijkheden.
2. Werk POBOS BV met een wachtlijst?
Antwoord: Neen in principe niet, na een serieuze en correcte aanmelding en indien blijkt dat de aanmelder tijdig en correct reageert op mails en verzekerd is bij een gecontracteerde verzekeraar is de mogelijkheid aanwezig dat na beoordeling door de praktijkhouder de aanmelder een plek krijgt toegewezen.
2. Wat houdt de Beroepscode voor psychologen in?
Antwoord: Zie onderstaand document.
3. Heeft u een Kwaliteitsstatuut?
Antwoord: Ja, dit ligt ter inzage in mijn praktijk. Desgewenst kunt u dat als client opvragen via mijn emailadres.
4. Is er een soort reglement voor testen?
Antwoord: Ja, dit is De Algemene Standaard Testgebuik . Dit kunt u opvragen via mijn emailadres.
5. Geeft POBOS BV informatie door aan een andere GGZ-instelling/praktijk en of is er samenwerking ?
Antwoord: Neen. Elke client krijgt een beknopt kostenloos zorgverslag (samenvattend A4 met naam verwijzer, DSM V classificatie, startdatum, einddatum, naam therapie) . Client is zelf verantwoordelijk dit verslag goed te archiveren (zie eigen verantwoordelijkheid) en dient dit dus op zo'n moment zelf te overhandigen aan de nieuwe zorgverlener. Dus ook als een GGZ instelling/praktijk een machtiging stuurt wordt deze informatie niet gegeven. POBOS BV werkt niet samen met andere GGZ-praktijken en instellingen .
6. Geeft POBOS BV informatie door aan bewindvoering, advocaten en/of vrienden/familieleden?
Neen.
7. Mag ik een gesprek opnemen?
Neen . Het is niet de bedoeling en toegestaan dat wederzijds gesprekken worden opgenomen. U dient uw telefoon omwille van vooral het storend effect tijdens consulten volledig uit te schakelen. In het kader van de privacy en het beroepsgeheim en het respecteren daarvan kan het zijn dat u moet aantonen dat uw telefoon uitgeschakeld is.
8. Mag een patiënt tegelijkertijd in de generalistische basis-ggz (gb-ggz) en in de gespecialiseerde ggz (g-ggz) behandeld worden? Mogen er twee trajecten tegelijkertijd in de ggz open staan?
Een patiënt mag in behandeling zijn bij verschillende behandelaren voor dezelfde diagnose (paralleliteit) waarbij de echelons (de generalistische basis-ggz en de gespecialiseerde ggz) geen rol spelen, maar in het kader van gepast gebruik is dit niet het meest juist. Er dienen dan wel goede afspraken gemaakt te worden. POBOS BV heeft al ruim 25 jaar de ervaring dat parallelliteit niet in het beleid van zorginstellingen op prijs gesteld wordt. Personeel en behandelaren in instellingen weten vaak onvoldoende van de regelgeving en maken allemaal eigen regels. Communicatie is niet transparant en vaak niet aanwezig. Daarom werkt POBOS BV niet samen met andere ggz-instellingen. Voor verschillende primaire zorgvragen bijvoorbeeld autisme en persoonlijkheid of bijvoorbeeld angst en adhd is het toegestaan om bij 2 verschillende behandelaren een zorgtraject te ondergaan. Voorwaarde is wel dat er 2 verschillende correcte verwijsbrieven zijn. Naast een correcte verwijsbrief stelt POBOS BV de voorwaarden dat de patient zijn/haar keuze duidelijk vastlegt via een ondertekende intakeformulier en dat patient akkoord gaat met een melding vanuit POBOS BV aan de zorgverzekeraar.
9. Moet de client inzage gegeven worden in opleidingsgegevens, registraties en bevoegdheden?
Ja dat is verplicht. In mijn praktijk ligt een map met alle diploma's en registraties en in de wachtruimte hangen de belangrijkse registraties aan de muur. Op deze site treft u ook mijn CV aan.